Sunday, October 7, 2007

انا المسؤول

كل الناس احرار طبعا فى آراءهم
و كل واحد حر يقول انه مبيعجبوش كلام شيخ الازهر
بس برده الحرية ليها حدود

لكن معلش اسمحولى اكون انا حر كمان فى الكلمتين الى هقولهم دول
و مش عارف انا هلزم حدودى فى الكلمتين دول ولا لأ

اولا مفيش شك اننا كلنا بنغير على ديننا
و كلامنا فى المواضيع كلها او حتى فى الموضوع دا
بيبقى من منطلق الغيرة دى

ثانيا موضوع الكلام على الامام الكبر شيخ الازهر دا قديم
و الجديد دلوقتى هو الكلام على المفتى كمان

بس فى الغالب الكلام بيبقى فى نفس الاطار
الى هو
انهم بايعين دينهم و شاريين دنيتهم
و منصاعين لاوامر و اهواء اولى الامر

و الكلام كتير برده عن اولياء الأمور
الريس
و رئيس الوزرا
و مرات الريس
و ابن الريس
و غيره و غيره





و عن ناس كتير ربنا انعم عليهم او ابتلاهم بالمناصب الى هما فيها
و دى مسؤولية كبيرة جداً
و دا خلاهم يدخلو جوا دايرة الانتقاد المفرغة
الى الشعب فيها قاعد بنتقد و يشتم فى اولياء امورة
لأسباب كتيرة

اولها و اهمها ان مفيش حد راضى بحالة
و مفيش حد بيحمد ربنا ابداً
و معدش فيه حد قنوع

ثانيها ان برده الجو العام مش كويس
يعنى الدنيا مش زى الفل
و الفساد منتشر على كافى الاصعدة
لكن فى نماذج كويسة برده
مش الفساد بس الى موجود

ثالثها ان احنا لينا اعداء خارجيين بيقعدو يبثو السموم و الخبار الكاذبة لزعزعة الاستقرار لأن هم ليهم مصلحة فى كدا

رابعها الاعداء الداخليين الى ميفرقوش عن الخارجيين فى حاجة الا انهم اشد منهم خطراً و خبثاً

خامسها حاجة مهمة جداً جداً جداً موجوده فى كل واحد فينا بس مش حاسسها بس بتتحكم فيه و بتدفعة الى تصديق الاخبار
الى من النوع بتاع الفساد و بيع الدين دا
هو ان الواحد ما بيصدق يسمع حاجة من دى
و يروح على طول يقول
شوفتو؟؟
شوفتو الفساد؟؟
شوفتو الراجل الى باع بلده؟؟
شوفتو الراجل الى باع دينه؟؟
شوفتو؟؟
و دا نوع من انواع تبرير الفشل الى كلنا حاسين بيه
و نوع من انواع تحميل المسؤوليه للغير
و التهرب من المسؤوليه


يعنى من الآخر نعمل ايه؟؟
او انا رأيى نعمل ايه؟؟

انا شايف ان احنا منمشيش ورا اى فكرة هدامة غرضها زعزهة الاستقرار و زعزعة ثقتنا فى اولياء امورنا

او منصدقش اى خبر كدا على طول من غير ما نتأكد منه

انا شايف ان لو كل واحد فينا اعتبر انه مسؤول عن كل المشاكل الى حواليه
و انه ملزم انه يصلحها
هيبقى حالنا احسن بكتير

يعنى ممكن اضرب مثال
ايام ما رسمو الكاريكاتير المسيء للرسول عليه الصلاة و السلام
طبعا الدنيا هاجت و ماجت
و قالو الكفرة الخنازير شوفو عملو ايه
و قالو فين اولياء امورنا
و قالو فين المفتى و فين شيخ الازهر
و قالو قاطعوهم
و قالو
و قالو
و قالو
و قالو
و دا طبعا زى ما قولت ليكو نوع من انواع تبرير الفشل او نوع من انواع القاء المسؤولية على الغير


انا اول حاجة قولت لازم اتأكد من الخبر
و اتأكدت منه
تانى حاجة قولت اكيد انا غلطان فى حاجة
اكيد انا الى غلطان
و انا السبب الى خلا الناس دى ترسم الرسومات دى
انا السبب
ازاى؟؟
ازاى؟؟
و فضلت ادور ازاى اكون انا السبب فى حاجة زى كدا

اه لقيت انى انا معرفتهمش الاسلام على حقيقته مثلا
و لاقيت حاجات تانية كمان مش لازم يكون ان دا السبب بس
يبقى ايه الحل

اولا انى اكون مسلم صح يعنى اعرفهم الاسلام عن طريق تصرفاتى و افعالى
ثانيا انى افهمهم و اوصل لهم يعنى ايه الاسلام

اعتقد دا هو الطريق الاصح للتعامل مع الحاجات الى من النوع دا
عمر ما الاخبار و الحاجات الى من النوع دا ما هتجيب نتيجة طول ما احنا ماشيين فى الدايرة المغلقة الى احنا عايشين فيها و خلقناها لنفسنا لتبرير فشلنا و القاء المسؤولية على الغير

مثال تانى
انا عمرى ما تضايقت من الواسطة الى موجوده فى الكلية او حته تانية غير الكلية
انا ليه مبقيتش نايب و اتعينت فى الجامعة؟؟
عشان الواسطة؟؟
عشان الامتحانات صعبة؟؟
عشان ظروف الحياة صعبة؟؟
عشان نظام التعليم الفاشل؟؟

لا طبعا
مش هرمى المسؤوليه على الغير

اكيد اكيد انا لو كنت ذاكرت برجولة اكتر و بجديه اكتر كنت هبقى الاول على الكلية
و محدش هيقدر يمنعنى
و مستحيل حد يقدر يمنعنى

بس انا الى غلطان




فى النهاية
انا شايف ان الاسلوب دا فى التفكير هو الاصح من وجهة نظرى
و شايف من وجهة نظرى ان لو كل واحد فينا فكر بالاسلوب دا الحال هيتغير كتير



يا جماعة انا بعلنها من هنا و بقول

انا غلطان و مسؤول عن كل حاجة وحشة بتحصل فى العالم

و ربنا يعينى و اعرف اصلح اخطاءى دى كلها

ممكن يكون غيرى بيغلط برده
بس برده غلط غيرى دا مسؤوليتى برده و انا السبب فيه
و عشان كدا برده انا الى غلطان

عازين تساعدونى
و لا هتفضلو مشغولين بالكلام عن شيخ الازهر و المفتى و رئيس الوزرا و تزوير الانتخابات و الرينال كوليك و المشكلة الفلسطينية و العراق و جمال مبارك و الغلاء و الفيديو كليبات و الكانسر كولون و الموسيقى و ختان الاناث و الاغانى و فوايد البنوك والثانوية العامة و المرتدين و الامريكان و الكاليزيون و كل المشاكل و المصايب الى انا مسؤول عنها
و مسؤول انى اصلحها

No comments: