Saturday, September 22, 2007

الحجاب

اقول لكو وجهة نظرى فى حكاية الحجاب دى والى هي مبدأياً كدا و فى السريع انى مقتنع تماما ان احجاب دا فرض
و ان الحجاب دا مش غطاء للرأس و بس و لا حتى كمان اسلوب فى الملبس و بس
لا دا اسلوب حياه و تعامل مع الناس

دول نقطتين حبيت انى اقولهم فى الاول قبل ما اعرض عليكو الراى الآخر
الى لازم نفهمة او نتفهمة و نحاول نغيرة بالعقل و بالاسلوب الصحيح
انا عارف كل شوية اتحفكو بآراء غريبة و افكار عجيبة
بس اعمل ايه؟
انا كدا
افكارى دايما مختلفه و غريبة
بس خدو بالكو دى مش افكارى الى انا هعرضها هنا دى
دى وجهة نظر ناس تانية احب زى ما قولت ليكو
اننا نتفهمها و نتعامل معاها التعامل السليم

ايه بقا؟؟
هقول ايه؟؟

فاكرين لما طلعت المشكلة بتاعة فاروق حسنى لما قال ان المحجبات دول متخلفين؟؟
او على ما اتذكر لما قال ان الحجاب دا تخلف؟؟

فاكرين؟؟







انا بقى مش فاكر..!!

لا بجد
فاكرين؟؟

حاجة تانية
مش ملاحظين ان فيه ناس كتير جداً من الى حوالينا و حتى من اساتذتنا فى الكلية ومن زمايلنا مش محجبات
بس محترمين جدا
و تحس انهم محجبات فى اخلاقهم و فى تصرفاتهم
لاحظو انا مش ببرر عدم الحجاب انا بس بعرض ملاحظة

مش ملاحظين برده ان حوالينا كتير جدا محجبات بس تلاحظ انهم مش محجبات الخلق و لا التصرف و لا حتى الملبس
و تلاقيهم لابسين المحزق و الملزق
لاحظو تانى انا مش بهاجم الحجاب
و دى فئات من المجتمع حبيت اعرضها هى موجوده بس مش كل المجتمع كدا طبعاً

لا حظو حاجة تانية
واحد ابن ناس اتربى و عاش فى بيئة مفيش فيها واحده محجبة
امه مش محجبة اخته مش محجبة زميلاته فى المدرسة مش محجبين
كل الى بيتعامل معاهم كدا
و هم شايف و ملاحظ انهم كلهم محترمين خلقا و تصرفاً
بالرغم انهم مش محجبات

اكيد الشخص دا هيكون اقناعةبالحجاب اصعب شوية من غيرة

نتنقل على مستوى تانى
الشخص دا اتعلم فى مدارس اجنبى و عاش فى بيئة مثقفة و سافر و قابل ناس كتير
معنى كدا ان الشخص دا من ابناء الطبقة الراقية الى اغلبها مش محجبات
فى يوم قابل او احتك بواحدة من ابناء الطبقة المتوسطة او اقل منه فى الثقافة و التعليم الى هى فى الغالب محجبة
هيلاقيها اقل منه فى التعليم و الثقافة و التعامل
قابل واحده تانية بنفس الطريقة
هيلاقيها فى نفس الصفات
هيقول ايه؟؟

هيقول المحجبات دول متخلفات

طبعا استنتاج غلط
بيفكرنى بنكته العالم الصعيدى و الضفدعة

اقتباس:
واحد عالم صعيدي كان بيعمل تجارب على الضفادع و كان بيسجل ملاحظلته

فقام بقطع اول رجل للضفدعة قاللها نطي فنطت

فكتب عندما نقطع رجل الضفدعة لا تستطيع القفز.

و بعدين قطع تاني رجل للضفدعة

و نفس اللي حصل في المرة السابقة

لحد م قطع اخر رجل للضفدعة

و ق اللها نطي طبعا ما قدرتش فكتب

عندما نقطع ارجا الضفدعة الاربعة تفقد القدرة على السمع

تمت

طبعا مثال المحجبات الى من الفئة العليا الى فى المجتمع زاد اليومين دول عشان حوار عمرو خالد الى قدر انه يوصلهم و يوصلهم الحقيقة واحييه على ذلك

و حكاية المحجبات المتخلفات دى برده بدأت تختفى لأنهم ما شاء الله بدأو يبقو مثقفين بدأو يشاركو فى شتى انشطة و مجالات الحياة

انا هنا مش ببرر كلام حد
انا بس حبيت احلل وجهة نظر موجوده
و حبيت انى احاول اتفهمها و اتعامل معاها بالطريقة المظبوطة

و احب من هنا ابعت رسالة لكل اخت محجبة و اقول لها
انتى تقدرى تثبتى للعالم كلة انك مش اقل من اختك الغير محجبة و عمر ما الحجاب ما هيكون عائق قدامك للعمل او لأنك تكونى مثقفة و متعلمة

و اوجه رسالة للأخوات غير المتحجبات و اقو لهم
حاولو تفهمو الغرض و الحكمة و القيمة من وراء الحجاب و اعرفو ان الحجاب مش مجرد غطاء للرأس او اسلوب لبس انتو مش اقل من اخواتكو المحجبات حاولو تكونو زيهم

اكيد الكلام مش هيتوقف عند هذا الحد
و اكيد انا احب اسمع منكو تعليقاتكو و ردودكو
و الى هسعد بيها جدا
و اتمنى ان محدش يفهمنى غلط او يحصل سوء تفاهم زى ما بيحصل دايما معايا
انا حاسس انى معرفتش اقول كل الى انا عاوز اقوله
بس اعتقد ان كتبت كل حاجة فى السطور الى كتيتها و الباقى بين السطور

No comments: